350 de morți! Tragedia de la Brăila. Au furat un tren de 10 vagoane plin cu muniție. Seara, au dat foc prafului de pușcă. Proiectilele au zburat prin tot orașul

Pe 28 august 1944, noaptea, după ce toată ziua de dinainte ”dezasamblaseră” un tren german de 10 vagoane plin cu muniție de război, locuitorii Brăilei au decis că e cazul să ”lucreze” și noaptea. Au venit cu făclii, ignorând praful de pușcă împrăștiat peste tot. Explozia a fost una incredibilă: a ucis 350 de oamenei, a provocat cratere uriașe, a îndoit șine și a aruncat proiectile până în oraș. Doar 46 de suflete au putut identificate. Morții au fost coborâți într-o gropă comună, cu o slujbă făcută de preotul Noapteș

Pe 23 august 1944, România întoarce armele pe frontul celui de-al Doilea Război Mondial. Germanii, aliați până în acel moment, devin inamici. Pentru că se află în inferioritate, dar mai ales pentru că nu știu ce se va petrece în următoarele luni, nemții decid să părăsească degrabă țara noastră. Pe 26 august, un tren special pleacă din Brăila, cu destinația Ardeal. O fac în perfectă ordine, așa cum sunt obișnuiți. Tot în perfectă ordine abandonează un tren de 10 vagoane, plin cu muniție, 90 de tone de obuze. Pe 27 august, localnicii dau semnalul. Au de ”muncă”.

Conform datelor oficiale (adresa trimisă de cei din Prefectură către comandamentul garnizoanei și prim-procurorului Tribunalului), locuitori din orașul Brăila, cartierul Comorofca, dar și din comuna suburbană Brăilița (faimoasă grație personajului Codin, din nuvela omonimă a lui Panait Istrati) încep să devasteze cele 10 vagoane al trenului chiar de dimineață. Acesta este garat pe o linie secundară, special destinată uzului industrial, pe traseul ce lega Portul Brăila de linia principală, undeva într-o vale de lîngă Cimitirul ”Sf. Maria”. Pentru că e un spațiu mai ferit, oamenii pot ”acționa” într-o oarecare liniște.

A doua cea mai mare tragedie din istorie

Munca debutează pe 27, când se lucrează doar la alimentele abandonate de garda trenului, apoi se trece la efectele militare: bocanic, lenjerie de corp, uniforme militare. Se înaintează către lăzile cu muniție. Totul se face haotic, praful de pușcă e împrăștiat peste tot. La fel și cartușele. Dispar sacii de bumbac și mătase în care e depozitat explozibilul. Deși pare greu de crezut, nu are loc niciun incident. A doua zi, pe 28, se reia explorarea. Se demontează tot, până și elementele de lemn ce fixau tunurile. Se face seară, e ora 20.00. Prada e frumoasă, locuitorii nu vor să plece acasă până nu ”rezolvă” tot. Se ia decizia să se aprindă făclii, pentru o mai bună vizibilitate. Atunci se produce dezastrul. Praful de pușcă se aprinde, provocând o explozie uriașă. 350 de oameni mor pe loc. Suflul e atât de puternic încât numai 46 dintre ei pot fi identificați. Ceilalți sunt pulverizați, deși se află la mai bine de 200 de metri. Totul sare în aer, preț de o oră. Proiectilele ajung, conform martorilor, până în oraș, aterizând în fața cârciumii lui Capbun, pe strada Galați, colț cu Dorobanți. Dezastrul putea fi mai mare dacă vagoanele nu ar fi fost ”golite” în cele două zile și dacă trenul nu s-ar fi aflat parcat într-o zonă ceva mai ferită. Șinele sunt contorsionate, rămân adevărate cratere. Este a doua cea mai mare tragedie de pe calea ferată din România, după cea de la Ciurea (Iași), din 1917, soldată cu 1.000 de morți.

Așa arată, astăzi, locul exploziei

A doua zi începe înhumarea morților sau a ceea ce mai rămăsese din ei. Totul e făcut în grabă, e război. Sunt aruncați într-o groapă comună, la marginea cimitirului. Preotul Noapteș și dascălul Tache, ambii de la Biserica ”Sf. Ioan”, fac slujba de îngropăciune…NImeni nu știe ai cui sunt. Un singur nume se păstrează: ”Maria lui Fringheru”

Urmele deflagrației nu au dispărut nici până astăzi, la mai bine de șapte decenii de atunci. Muncitorii care lucrează în zonă, scot, din când în când, muniție, uneori chiar și obuze neexplodate. Se crede că trenul jefuit transporta cam 90 de tone de explozibil: jumătate din ea a explodat, 40 la sută s-a recuperat în decursul anilor, iar 10 la sută este, încă, îngropată.

loading...

Sursa: http://a1.ro/premium/350-de-morti-tragedia-de-la-braila-au-furat-un-tren-de-10-vagoane-plin-cu-munitie-seara-au-dat-foc-prafului-de-pusca-proiectilele-au-zburat-prin-tot-orasul-id733445.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *