Romania, sufocata de rable. Cei mai afectati de masini, majoritatea vechi de 11 ani

Patru din cinci masini inmatriculate anul trecut au fost la mana a doua aduse din afara tarii. In conditiile in care au fost inscrise in circulatie cu peste 57% mai multe fata de 2016.

Specialistii atrag atentia ca poluarea produsa de aceste masini, majoritatea mai vechi de 11 ani, ii va afecta, in primul rand, pe copii si pe varstnici.

Autoritatile promit de luni de zile ca vor lua masuri care sa regleze fluviul de rable ce se revarsa in Romania, dar pana acum totul a ramas o promisiune.

Cresterea numarului de masini se vede pe strazi, in parcarile mereu insuficiente, dar si in statistici. Dupa ce Parlamentul a votat eliminarea taxei auto, in februarie anul trecut, cifrele de la Institutul National de Statistica arata ca avem o adevarata explozie de inscrieri: 638 de mii. Varsta medie a masinilor inmatriculate este de 11 ani. Cele mai multe sunt in Capitala.

Bucurestiul este pe locul 5 in lume, in continuare, in topul celor mai aglomerate orase. Anul trecut am stat in trafic mai mult de 218 ore pe an, asta inseamna aproape o ora pe zi pierduta pus si simplu. Si mai grav este ca de la an la an gradul de congestie creste.

loading...

Odata cu numarul de masini, aparatele de masurare a poluarii aerului inregistreaza si ele valori tot mai mari, depasind limitele admise de regulile europene. Dar 50 de statii din 140 cate sunt in tara, nu functioneaza. Comisia Europeana a deschis imediat o procedura de sanctionare la adresa noastra, arata stirileprotv.ro.

Alin Tudose, coordonator campanii Greenpeace: “Efectele poluarii asupra sanatatii sunt cercetate stiintific si sunt corelate cu o serie de probleme de sanatate precum bolile sistemului respirator, ale sistemului circulator. Cei mai afectati sunt batranii si copiii.”

Acum cinci luni, ministrul Mediului Gratiela Gavrilescu spunea ca pregateste o taxa de poluare, care va fi perceputa pe toata durata de viata a masinii si nu la inmatriculare, ca fosta taxa.

Gratiela Gavrilescu, ministrul Mediului sustinea in septembrie 2017:“Facem o taxa de poluare, taxa care sa ne gandim intai la noi, la poluare, la sanatate. Sper ca in perioada viitoare sa iesim cu varianta optima pe care dupa cum vedeti am inceput deja sa o explic.”

Acum acelasi ministru al Mediului spune ca discutiile sunt in acelasi stadiu.

Gratiela Gavrilescu, ministrul Mediului: ” Suntem in proiect, facem un studiu pe emisiile de carbon si deocamdata nu putem sa scoatem absolut nimic pe masa. Va mai dura cateva saptamani poate si cateva luni, doua trei luni.”

O alta autoritate care poate si trebuie sa ia masuri pentru reducerea poluarii si protejarea sanatatii este Primaria Capitalei.

Gratiela Gavrilescu, ministrul Mediului, sustinea in iunie 2016: ″In primul an de mandat voi dota flota de autobuze cu sistemul necesar pentru a solicita prioritate in intersectii. Voi exista sistemul de monitorizare al traficului si voi aduce personal calificat in centurul de comanda”

A trecut un an si jumatate de atunci.

Gabriela Firea, primarul Capitalei spunea in ianuarie 2018: “Transportul in comun trebuie sa fie civilizat. Va fi demarata constructia de parcari in paralele cu taxarea domeniului public cu efecte benefice asupra decongestionarii traficului.”

Activistii de mediu sustin ca si la Primarie sunt tot discutii si niciun plan concret.

Alin Tudose, coordonator campanii Greenpeace:“De la piste pentru biciclete, perdele de protectie forestiere, pana la zone de emisii reduse in centrul orasului – sa nu mai lasi sa intre masini poluante pana in centru, sa le taxezi mai mult astfel incat sa descurajezi actiunea asta.”

Atat Guvernului cat si Primariei ii convine situatia: masini mai multe inseamna bani mai multi la buget din impozite si taxe pe carburanti. Daca rata de inmultire a rablelor de pe strazi ar continua pentru inca doi ani, pana in 2020 Romania ar avea un parc auto cu o vechime medie de peste 15 ani, iar peste 2 milioane de masini vechi s-ar adauga celor 7 milioane existente. Asta in conditiile in care statul reuseste sa stimuleze doar cumpararea a 25 de mii de masini noi pe an, prin programul Rabla, pentru care aloca 50 de milioane de euro.

Sursa: https://turism.bzi.ro/romania-sufocata-de-rable-cei-mai-afectati-de-masini-majoritatea-vechi-de-11-ani-73244

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *